Звіти

Звіт
про методичну роботу
за 2014-2015 н. р.

          У цьому навчальному році колектив ліцею розпочав роботу над загальноліцейною проблемою (науково-методичною темою): «Підвищення якості загальноосвітньої та професійної підготовки шляхом використання інноваційних форм та методів навчання».
      У своїй діяльності методичний кабінет ліцею спрямовував свою роботу на виконання завдань головних законодавчих актів в освіті: Національної доктрини розвитку освіти України, ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про професійно-технічну освіту», Положення про методичну роботу в ПТНЗ, чинного законодавства України, що регламентує та регулює освітній процес.     Методичний кабінет як осередок творчості педагогічних працівників постійно поповнюється різноманітним методичним забезпеченням, методичними рекомендаціями, розробками відкритих уроків, позакласних заходів.
          Здійснюється методична робота у закладі згідно з єдиним планом, який складається на навчальний рік. Плани роботи педагогічної ради, інструктивно-методичних та методичних нарад узгоджені з планами роботи методичних комісій, з перспективним планом роботи педагогічного колективу навчального закладу.
Основним змістом методичної роботи в ліцеї є:
- організаційно-методичне забезпечення програми розвитку навчального закладу.
- удосконалення змісту, форм і методів навчання та виховання.
- розвиток педагогічної та професійної майстерності педагогічних працівників через різноманітні форми методичної роботи.
- забезпечення єдності та взаємозв’язку загальноосвітньої та професійної підготовки учнів.
- впровадження у навчально-виховний процес інноваційних педагогічних та виробничих технологій.
- пропаганда перспективного педагогічного досвіду навчання та виховання учнівської молоді.
- інформаційне забезпечення педагогічних працівників з проблем освіти, педагогіки, психології, вивчення нормативної та законодавчої бази.
- залучення педагогів до експериментально-дослідницької роботи.
- атестація педагогічних працівників і т.д.
       Основною метою методичної роботи у навчальному закладі є забезпечення умов систематичної колективної, групової та індивідуальної діяльності педагогічних працівників, спрямованої на підвищення їх фахового та методичного рівнів та на психолого-педагогічну підготовку педагогів.
       Навчальний заклад намагається постійно оновлювати зміст, форми і методи навчально-виховного процесу, за яких весь педагогічний колектив може реалізувати свої здібності, нарощувати інтелектуальний і творчий потенціал. І тому методична робота спрямована на розвиток та удосконалення творчої діяльності педагогів та на успішну організацію навчально-виховного процесу.
       Уся методична робота заснована на таких принципах: науковості, системності, конкретності, творчості. В основі методичної діяльності лежать такі основні підходи: проблемно-діагностичний, організація та управління успіхом, проектування, індивідуалізація управлінських дій.
       Методична робота здійснюється через діяльність педагогічної ради, науково-методичної ради, Школи молодого педагога, інструктивно-методичних нарад та через діяльність методичних комісій. Протягом 2014-2015 навчального року в ліцеї відбулися 7 засідань педагогічної ради, на яких розглянуті актуальні питання роботи колективу, спрямовані на розв'язання загальноліцейної методичної теми. Засідання педагогічної ради проходили згідно плану роботи в установлені терміни. Розглядаються всі заплановані питання та приймаються рішення по кожному питанню з терміном їх виконання. Педагогічна рада ліцею визначає кардинальні напрями роботи закладу, основні проблеми теоретичної, професійно-практичної, фізичної підготовки, виховної, методичної роботи. На засіданні педради впроваджуються нестандартні форми і методи та комп’ютерні технології.

       Згідно планів роботи щомісяця проводяться інструктивно-методичні наради, на яких вивчаються та обговорюються нормативні документи, доводяться конкретні пропозиції та методичні консультації щодо удосконалення навчально-виховного процесу. Розглядаються також питання виробничого навчання, виробничої практики, виховної роботи, гурткової роботи, конкурси професійної майстерності, олімпіади.   
В ліцеї працює  6 методичних комісій, які очолюють досвідчені викладачі.
Планами роботи методкомісій на 2014-2015 навчальний рік передбачалось вивчення інструктивно-методичних матеріалів, які надходили протягом року, внесення змін у робочі навчальні програми та поурочно-тематичне планування, питання, що сприяють розв'язанню загальноліцейної та індивідуальної методичної мети, обмін досвідом роботи колег, які працюють творчо, вивчення та впровадження інноваційних технологій в навчально-виховний процес, проведення та обговорення відкритих уроків та виховних заходів, різних внутріліцейних та обласних конкурсів та інші. Проводилась діагностика та моніторинг знань учнів  І  та ІІ курсів та визначились завдання подолання прогалин у знаннях, уміннях учнів; проводиться огляд навчально - методичної літератури, обговорюється педагогами, складаються схеми аналізу уроків, обговорюються завдання для поетапної атестації учнів, організовується робота щодо комплексного методичного забезпечення предметів, професій, підготовка і проведення олімпіад, конкурсів, організація лекцій, семінарів і т.д.
Плануючи роботу, голови методкомісій беруть до уваги склад комісії, її педагогічний рівень, проводять усне опитування та письмове анкетування членів комісій з тим, щоб  внести в план роботи такі питання, які б сприяли підвищенню педагогічного рівня, надали б конкретну допомогу викладачу чи майстру.
        Про ефективність роботи методкомісій свідчить високий рівень викладання предметів, притаманний   більшості   педагогам,   результати   участі  учнів  та  викладачів   в  конкурсах, в тому числі й обласних. Так, у конкурсі «Викладач  року - 2014» Довженко Ю.С. зайняв ІІІ місце, у обласному мовно-літературному конкурсі  учнівської та студентської молоді ім. Тараса Шевченка  учениця  22 групи Котлярова Яна зайняла призове ІІІ місце. У конкурсі фахової майстерності з професії «Тракторист – машиніст с/г виробництва» учень 4 групи Середа Михайло зайняв 4 місце, з  професії «Водій автотранспортни засобів» учень 7 групи  Ірха Олександр   зайняв ІІІ місце.
          Керівники закладу є членами методичних комісій відповідно до профілю їх викладацької діяльності.
          Діяльність методичних комісій зосереджена на розробці і схваленні робочої навчально-плануючої документації, внесенні коректив в робочі навчальні програми, виявленні прогалин знань, внесенні коректив і відомостей про нові досягнення техніки, технології, забезпеченні взаємозв’язку загальноосвітньої, загальнопрофесійної та професійної підготовки учнів, оновленні та поповненні комплексно-методичного забезпечення предметів і професій, використанні інноваційних педагогічних та виробничих технологій.
    В рамках роботи методичних комісій з професій розглядаються і схвалюються переліки пробних кваліфікаційних робіт, тематика дипломних (творчих) робіт, детальні програми практики, а також членами методичних комісій проводяться відкриті уроки. На засіданнях методичної комісії класних керівників розглядаються питання: підвищення методичної майстерності класних керівників, соціальний захист учнів, розвиток творчих здібностей учнів, попередження правопорушень, превентивне виховання.
       На засіданнях відбувається знайомство та вивчення законодавчих та нормативних документів, обмін досвідом роботи, аналіз проведення виховних заходів.
       Головами методичних комісій ведуться протоколи засідань та щомісячні звіти про навчально-виховну діяльність. В кінці навчального року пройшла науково-практична конференція «Інноваційна діяльність педагогічних працівників», де голови методичних комісій представили творчі звіти результативності роботи за навчальний рік (звіт-презентація). У звіті – презентації відображено методичну тему, над якою працювала методична комісія, шляхи її вирішення та результативність роботи (хто і які впроваджує інноваційні технології, чий досвід вивчався та впроваджувався, ким і які розроблені методичні розробки, рекомендації, опорні конспекти, робочі зошити, посібники, комплекти з ТА, участь у методичних заходах, підвищення кваліфікації, результати атестації, рівень навчальних досягнень учнів з предметів, тощо).
       На основі таких звітів методичним кабінетом проводиться моніторинг діяльності членів методичних комісій за навчальний рік та визначається краща методична комісія року. 
       Значна увага у навчальному закладі приділяється розвитку та удосконаленню педагогічної і професійної майстерності педагогічних працівників. З цією метою організовано Школу молодого педагога. У Школі молодого педагога навчаються молоді викладачі і майстри виробничого навчання, які прийшли після закінчення навчальних закладів та ще не мають певних умінь та навиків з педагогіки, методики, психології. На заняттях школи розглядаються проблеми професійної етики, вимоги до підготовки і проведення сучасного уроку, планування, ведення навчальної документації, надаються консультації досвідченими педагогами. Молоді педагоги відвідують уроки у наставників. Перед ними виступають досвідчені педагоги, діляться своїм досвідом роботи, дають поради та рекомендації.
      Ефективність професійного зростання залежить від ставлення самого педагога до вдосконалення своєї майстерності, що спонукає до самоосвіти. Оскільки стаття 55 Закону України «Про освіту» говорить, що педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право на «вільний вибір форм, методів, засобів навчання, виявлення педагогічної ініціативи», то самоосвіта є необхідною. Педагогічними працівниками постійно ведеться самоосвітня робота. З цією метою на початку року проводиться презентаційний меседж «А я роблю так», де педагоги презентують особисту систему роботи із самоосвіти та діляться досвідом з цієї теми.  
      У навчальному закладі в 2014-2015 н.р. працювало 63 педпрацівника, з них  1 викладач має педагогічне звання «Викладач-методист», 7 викладачів – «Старший викладач»,  16 – вищу кваліфікаційну категорію, 5 майстрів виробничого навчання мають педагогічне звання «Майстер в/н І категорії», 2 – «Майстер в/н ІІ категорії».
 Педпрацівники мають освітній рівень:
-         магістри - 7;
-         спеціалісти – 40.
            З метою забезпечення права педагогічних працівників на підвищення кваліфікації у навчальному закладі складено перспективний план курсової перепідготовки викладачів та стажування викладачів та майстрів на 2014-2019 роки. На його основі на кожен навчальний рік складається план курсової перепідготовки та стажування. Потреба педагогів у безперервній освіті з питань підвищення кваліфікації здійснюється шляхом курсової перепідготовки, самоосвіти, участі у роботі ліцейних та обласних методичних комісій, інших методичних заходах навчального закладу та  області.
   З метою визначення відповідності педагогічних працівників займаній посаді, рівня їх кваліфікації, наказом директора була створена атестаційна комісія (Наказ № 48 від 12.09.2014 р.). У цьому н.р. більш відповідально  підійшли до атестації педагогічних працівників, вивчали систему роботи педпрацівників, контролювали проведення відкритих уроків, позакласних заходів, мотивували готувати власні порт фоліо; педпрацівники активно представляли їх на засіданні атестаційної комісії.
Атестація педпрацівників проводилася  в установлені терміни згідно з Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників. Так, у цьому навчальному році атестацію пройшло 19 педагогічних працівників, 18 з яких підвищили кваліфікаційну категорію, або отримали педагогічне звання:
-         Підтвердили вищу категорію та отримали педагогічне звання:
«Викладач-методист» (1) - Степко Ольга Миколаївна;
«Старший викладач» (4) - Сорока Юрій Миколайович; Петрикей Олександр Григорович, Мельникова Катерина Григорівна; Свистун Геннадій Тихонович;
-         Отримали вищу кваліфікаційну категорію (2):
Коцуренко Наталія Анатоліївна,Чабак Володимир Анатолійович;
-         Отримали першу кваліфікайну категорію (2):
Кустенко Ігор Сергійович, Лупинос Сергій Юрійович;
-          Отримали другу кваліфікайну категорію (4):
Лянка Юлія Вікторівна, Плитник Світлана Анатоліївна, Очередько Лілія Вікторівна, Єфіменко Тарас Вікторович
-         Підвищили тарифний розряд майстри в/н (5):
Вакула Оксана Миколаївна (11 тарифний розряд), Кузьменко Наталія Володимирівна (10 тарифний розряд), Пунько Юрій Петрович (10 тарифний розряд), Зайченко Віталій Михайлович (12 тарифний розряд), Лапа Леонід Іванович (12 тарифний розряд).
   Успішно пройшли курси підвищення кваліфікації  6 педагогічних працівників, з них майстрів - 2, викладачів – 2, вихователь – 1, бібліотекар - 1. 
      Працюючи над методичною проблемою закладу в цілому, педагогічні працівники визначили індивідуальні теми, яким присвячували свою роботу протягом року. Серед обраних тем є питання нетрадиційних форм і методів навчання, міжпредметних зв'язків, удосконалення методичного забезпечення викладання, диференційований підхід до учнів з різним рівнем знань та інші. Деякі майстри і викладачі ліцею впроваджують у навчальний процес нові технології, які сприяють реалізації навчально-виховного процесу з урахуванням індивідуальних особливостей учнів; пропонують учням різноманітні самостійні роботи, виробничі і дидактичні ігри, нестандартні і творчі завдання, проводять з учнями семінарські заняття, тестовий контроль в комп`ютерному класі.
      Систематично проводилися групові та індивідуальні консультації щодо вивчення і пропаганди матеріалів НМЦ ПТО у Чернігівській області з питань методики навчання і виховання. Всі педпрацівники за планом відвідали свої обласні секції, готували методичні матеріали на їх засідання. В цьому році почали активно практикувати проведення обласних та всеукраїнських вебінарів, проводилися семінари  - практикуми, засідання круглого столу. Відповідно наказу НМЦ ПТО в Чернігівській області «Про підсумки роботи обласних методичних секцій та проблемних семінарів у 2014-2015 н.р.  відмічена якісна підготовка та проведення на належному методичному рівні засідань обласних секцій (на нашій базі – викладачів фізики та української мови і літератури). Відмічено відповідальність та якісну підготовку педпрацівників: Степко О.М., Бахир Н.В., Єфіменка Т.В., Лупиноса С.Ю., Коцуренко Н.А., Пантелієнка М.А., Роздерія К.П.
  Проводились січневі психолого – педагогічні читання згідно розробленого плану і тематики, де досвідом своєї роботи ділились кращі викладачі і майстри виробничого навчання.
     Відкриті уроки, проведені педагогами, мали певну визначену методичну мету, відвідування яких завершувалось колективним обговоренням: проводився їх глибокий самоаналіз та аналіз,  давалась оцінка роботи викладача та учнів, формувалась єдина думка про досягнення методичної мети уроку. Всі матеріали відкритих уроків зберігаються в методичному кабінеті і вони є доброю опорою для молодих педагогів. З 16 запланованих уроків провели  9 викладачів та майстрів в/н: Коцуренко Н.А., Пантелієнко М.А., Степко О.М., Кустенко І.С., Бахир Н.В., Довженко Ю.С., Обуховська О.М., Столітній А.П., Кузьменко Н.В.
      Удосконалюючи організацію та зміст методичної роботи, рада методичного кабінету веде творчий пошук нових форм цієї роботи, щоб піднести її на якісно вищий рівень. Однак колективні форми методичної роботи не враховують індивідуальних інтересів і потреб кожного педпрацівника  ліцею, рівень його особистої підготовки. Систематичне і правильно спрямоване підвищення рівня кваліфікації педагогів, розвиток їх творчої активності  успішно розв’язується  при органічному поєднанні колективних та індивідуальних форм роботи, які проводяться нами за єдиним планом методичної роботи всього педагогічного колективу.
       З позаминулого року ведеться робота зі створення банку інформаційних ресурсів: бази даних і знань, комп’ютерні, у тому числі мультимедіа, навчальні та контролюючі системи. Створюється банк педагогічних програмних засобів для забезпечення освітніх потреб навчального закладу. Навчальні розробки викладачів  систематизуються та зберігаються в електронному вигляді (кейс – пакети) та паперовому. У тому числі вже використовуються педагогічні програмні засоби із предметів, котрі надає МОНУ (фізика, хімія, біологія, геометрія). Створюється банк презентацій багатьма викладачами.  
1)        Методкомісія викладачів гуманітарного циклу (голова Бахир Н.В.) почала працювати над вирішенням методичної проблеми: „Підвищення якості навчання та виховання учнів шляхом поєднання традиційних та інноваційних форм і методів навчання”. Протягом семестру членами МК було здійснено чимало заходів навчального, виховного та методичного планів: відвідувались обласні секції, на яких наші викладачі ділились з своїми колегами досвідом роботи, тісно співпрацювали з музеєм О.П. Довженка, разом з учнями відвідували всі виховні заходи, що проводились в Сосниці, брали участь у всіх проведених внутріліцейних  та обласних заходах та конкурсах, проводили відкриті виховні заходи. У цьому році ми брали участь в обласних конкурсах:  знавців укр. мови ім. Петра Яцика (брала участь учениця 20 групи Удод Ольга, зайняла 7 місце), мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді ім. Тараса Шевченка (брала участь учениця  22 групи Яна, зайняла призове ІІІ місце). Проводилися внутріліцейні олімпіади та готуємося до обласної олімпіади. У травні  пройшло засідання обласної секції викладачів української мови та літератури на базі нашого ліцею у вигляді вебінару.
2) Методкомісія викладачів природничо-математичного циклу (голова Кустенко І.С.)  працює над методичною проблемою „Вдосконаленням форм і методів проведення сучасного уроку”. На засіданнях методкомісії обговорювалась та затверджувалась навчально-плануюча документація та  аналізувались результати діагностичних  контрольних робіт, опрацьовувались листи та рекомендації МОНУ, члени методкомісії звітували про відвідування обласних секцій педпрацівників. Кожен завкабінетом поповнив навчально-методичну та матеріально-технічну базу викладання предмету, але не всі члени методкомісії працюють над оновленням, осучасненням дидактичних матеріалів.  1 жовтня на базі нашого ліцею було проведено засідання обласної секції викладачів фізики та астрономії. Відкритий урок провів викладач Пантелієнко М.А. 5 березня проводився інтернет – турнір з природничо-математичних дисциплін серез учнів І-ІІІ курсу. В цьому році кращі результати у наших учнів, піднялись на 5 позицій в обласному рейтингу (загальне 11 місце).  З фізики Жила Антон зайняв  7 місце, з математики Середа Михайло – 6 місце, з біології Пец Олександр – 12 місце, з інформатики Попело Василь – 14 місце.
Наша методкомісія бере активну участь у створенні банку мультимедійних презентацій та відеороликів для проведення уроків. Створені картотеки презентацій з хімії, біології. Проведений відкритий урок з хімії для педпрацівників методистом. Створений і презентований на засіданні обласної секції робочий зошит з хімії для ІІ курсу. Зроблені портфоліо на атестацію Кустенко І.С., Степко О.М.
3) Методкомісія викладачів та майстрів в/н з професій сфери побуту   (голова Чигир В.Ф.) працювала цей семестр над методичною метою: „Підвищення якості професійних знань та умінь на уроках теоретичного та виробничого навчання шляхом використання інноваційних форм та методів навчання”.
На проведених засіданнях обговорювались та затверджувались навчально-плануюча документація з професій, обмінювались досвідом роботи з удосконаленням навчально-виховного процесу (проведення уроків із застосуванням інноваційних методів; постійно оновлюється та систематизується дидактичний матеріал). Найкраще педпрацівники взаємовідвідують уроки теоретичного та виробничого навчання, працюють над поповненням навчально-матеріальної бази проведення уроків виробничого навчання.  Педпрацівники користуються і розмножують навчальний посібник з виробничого навчання з кондитерського виробництва. Кафедра працює з  комплектом сучасної мультимедійної, копіювальної техніки, зроблені всі тематичні та поурочні папки з професії „Кухар” та „Кондитер”. Дударенко О.А. брав участь у проекті інституту ПТО АПН України «Дидактичне проектування електронних програмно-педагогічних засобів». Придбані меблі для лабораторії.
4) Методкомісія викладачів та майстрів в/н з професій с/г (голова Тишина С.В.) працює над розробкою та впровадження в навчально-виробничий процес вимог до змісту державних стандартів з усіх професій: обговорюється та затверджуються пробні кваліфікаційні роботи, білети підсумкової кваліфікаційної атестації, питання до письмової дипломної роботи у групах № 7, 12, 14. Активну роботу методкомісії започаткував голова, який активно поповнює електронними посібниками комплексно-методичне забезпечення викладання предметів. Викладач спецдисциплін Довженко Ю.С. з квітня до грудня брав участь в дуже серйозному обласному конкурсі «Викладач року- 2014» і пройшов 2 тури : перший – теоретичний, були представлені матеріали досвіду роботи з обраної теми, на другому – практичному  в Ніжинському ПАЛ  він проводив відкритий урок та аналізував його, робив самопрезентацію, презентацію досвіду роботи та проходив педагогіко-психологічне тестування. Зайняв почесне призове ІІІ місце.
5) Методкомісія класних керівників та вихователів (голова Лупинос С.Ю.) працювала над проблемою розвитку пізнавальної самостійності і творчих здібностей учнів, проводились відкриті виховні години, розглядались психолого-педагогічні питання, проводились семінари та тренінги, концерти до всіх свят. Всі свята проводились цікаво з використанням нових форм та технологій  за сценаріями, створеними вихователем Лойченко Г.Я. Дуже активно працюють вихователі, Рада бібліотеки на чолі з бібліотекарем Очередько Л.В., які активно проводять виховні заходи.
6) Методкомісія викладачів фізвиховання та захисту Вітчизни  організовує внутріліцейні змагання з багатьох видів спорту та бере активну участь у обласних змаганнях і займає призові місця.
Робота з молодими педагогами проводилась в основному індивідуально (відвідування уроків; консультації; допомога у плануванні, проведенні уроків, навчально - методичному  забезпеченні, написанні розробок). Протягом семестру використовувались обидва комп’ютерні класи для проведення занять з інформатики, інформаційних технологій та спецпредметів з професії «Оператор комп’ютерного набору. Секретар керівника». Дуже добре, що в комп’ютерному кабінеті готуються до занять та виховних заходів молоді педагоги.
 Недоліками методичної служби ліцею є недостатня практична спрямованість наставництва,  недостатня активність роботи більшості методкомісій, педпрацівників, які атестуються,  взаємовідвідування уроків, не контролюється проведення відкритих уроків та виховних заходів, недостатня методична допомога при проведенні уроків виробничого навчання, особливо з професій сільськогосподарського напрямку.


Немає коментарів:

Дописати коментар