Уроки хімії









Хімія
Розділ: Неметалічні елементи та їх сполуки

Тема:  Сульфатна кислота та сульфати. Найважливіші природні сульфати. Якісна реакція на сульфат-йон. Застосування сульфатної кислоти та сульфатів.

 Мета: навчальна: сформувати та закріпити знання про фізичні та хімічні властивості сульфатної кислоти, розглянути окиснювальні властивості сульфатної кислоти під час реакції  з металами, якісну реакцію на сульфат-йон. Ознайомити учнів  з основними галузями  застосування сульфатної кислоти та сульфатів. Розглянути правила техніки безпеки під час роботи з H2SO4  та закріпити знання про запобіжні заходи під час роботи з їдкими речовинами;
розвиваюча: продовжити формувати вміння застосовувати знання на практиці, формулювати свої думки, логічно викладати їх і обгрунтовувати свою точку зору; вдосконалювати навички самостійної пошукової діяльності, під час роботи з додатковими джерелами інформації, розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки;
 виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і  власного здоров’я, формувати переконання правильно поводитися з хімічними речовинами в побуті, використовувати їх у відповідності до інструкцій; формувати  в учнів екологічне мислення, виховувати свідому громадянську позицію, небайдужість до екологічних проблем нашого регіону та в цілому виховувати  сучасну творчу особистість, особистісні якості.
Методична мета: активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці шляхом використання інноваційних методів навчання
Обладнання і матеріали:  періодична система хімічних елементів Д.І. Мен-делєєва, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності кислот, основ та солей, штатив з пробірками, розчини H2SO4, Na2SO4, BaCl2, мультимедійна техніка.
Базові поняття і терміни:  кислоти, метали, оксиди, основи, солі, окисно-відновні реакції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                                                        Хід уроку
I.Організаційний етап
Барометр настрою
ІІ. Актуалізація опорних знань
Видатний хімік Д.І. Менделєєв сказав: «Істина відкривається лише тому, хто її розшукує».
 От і сьогодні на уроці ми переконаємось в правильності даних слів, а для цього ми почнемо свою роботу завданням:



1. Вправа «Коректор»
1.     Кислоти – це складні речовини, які містять у своєму складі два види атомів, один з яких обов’язково – Оксиген.
2.     Всі кислоти гіркі на смак.
3.     Всі оксиди у своєму складі містять одну або декілька груп ОН.
4.     Солі – це складні сполуки, які містять у своєму складі атоми Гідрогену та кислотний залишок.
5. Оксиди Сульфуру при взаємодії з водою утворюють луги.
2. Вправа «Цікавий квадрат»
Серед запропонованих формул знайдіть формули кислот ( 8 формул на слайді)
                                               3. Вправа «Розгонимо хмари»
Учні називають речовини, формули яких написані на хмарах, і тим самим розгоняють ці хмари.
НСІ, NaOH,  CaO,  H2 SO3,  NH3,  O3,  Н2,  H2 SO4

ІІІ. Мотивація навчально –пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми продовжуємо вивчати сполуки неметалічних елементів. Речовина, про яку буде йти мова, вам вже відома. Щоб відгадати, яка  саме, скористаємось   підказками:
      1. Це кислота, яку за старих часів на Русі називали «купоросне масло», хмари цієї кислоти становлять значну частину хмарного покриву Венери, вона сама та її солі широко використовуються в різних галузях господарства і тому її називають «хлібом промисловості». Це –…
2.        Речовина ця - складна,
Є рідкою, як вода.
Якщо сіль зустріне враз.
Осад випаде чи газ?
А метали пропадуть -
Гази вгору знов підуть!
Індикатор в ній одразу
Червоніє по заказу,
Колір швидко він міняє
Нас усіх попереджає:
Щоб не трапилось біди
Будь завжди обачним ти!
(сульфатна кислота)
Тема та завдання уроку
Записуємо тему уроку «Сульфатна кислота та сульфати»
Робота на уроці допоможе вам:
 - поглибити і розширити знання про кислоти;
- ознайомитися з фізичними властивостями сульфатної кислоти та засвоїти правила приготування її розчину;
 - порівняти хімічні властивості концентрованої і розбавленої сульфатної кислоти;
- познайомитися з якісною реакцією на сульфат-йони;
 - розширити свої знання про солі сульфатної кислоти та сфери їх використання.

  IV. Вивчення нового матеріалу

 «Навряд чи знайдеться інша, штучно добута речовина, яка б так часто застосовувалась у техніці, як сульфатна кислота. Там, де технічна діяльність розвинена, там використовується і багато сульфатної кислоти»
                                                                                    Д.І. Менделєєв
ПЛАН
1. Добування та знаходження в природі сульфатної кислоти
2. Склад та фізичні властивості
3. Хімічні властивості
4. Застосування сульфатної кислоти та сульфатів
      
1. Добування та знаходження в природі сульфатної кислоти (проект учнів)
Історична довідка (1 учень)
         1. Добування та знаходження в природі сульфатної кислоти (проект учнів)
Сульфатна кислота (або стара назва — купоросне масло) була відома з давніх часів. Перші згадки про неї можна знайти в текстах алхіміка Джабіра ібн Хайяна 8-го століття. Можливі методи виробництва описані в працях Альберта Великого 13 століття і Василя Валентина (1600 рік). В основі цього методу лежить утворення кислоти з  природних мінералів: хальканинту та галунів. Застаріла назва походить від застарілої назви мінералів, з яких вона отримувалася, — купороси. Перші наукові дослідження за допомогою сірчаної кислоти провів Йоганн Рудольф Ґлаубер. Він провів реакцію між сірчаною кислотою і сіллю та отримав хлоридну кислоту і сіль, яка була названа на його честь — глауберова сіль. Методи, у яких були використані сульфати, були дуже складними і дорогими і сірчана кислота  мала концентрацію тільки 35-40%. Виробництво деяких барвників та інших хімічних речовин вимагали більш концентрований продукт. Протягом 18-го століття сірчана кислота отримувалася сухою перегонкою мінералів за процесом, схожим на  оригінальні алхімічні процеси. У 1831 році британський купець Філліпс запатентував контактний процес, який був набагато більш економічний, проходив в 3 стадії  з піриту (ферум сульфіду). Сьогодні майже вся сульфатна кислота у світі виробляється з використанням цього методу.

Знаходження в природі  (2 учень)
   Вільна сульфатна кислота зустрічається в природі дуже рідко. В атмосфері вона утворюється з діоксиду сірки, який утворюється при згоранні сірковмісних речовин або вулканічних вивержень. Діоксид сірки окислюється  киснем з утворенням триоксиду сірки, який, вступаючи в реакцію з атмосферною вологою, утворює кислоту. У кислотних дощах вона виступає в розбавленому вигляді. Невелику кількість вільної сульфатної кислоти також можна знайти в деяких вулканічних джерелах, які називаються сольфатари. Найбільшу кількість сульфатної кислоти у світі містить озеро в кратері вулкана Іджен в Індонезії. «Озеро смерті», що знаходиться на острові Сицілія, - саме мертве на Землі. Береги озера позбавлені рослинності, а в його водах немає нічого живого. Будь-яка істота, що потрапила в його води, миттєво гине. Коли був зроблений аналіз води, то виявилось,що в ній у великій кількості міститься сульфатна кислота. На відміну від вільної кислоти, її солі, зокрема, сульфати, зустрічається в природі набагато частіше. Існує багато різних мінералів - сульфатів.

Знаходження поза межами Землі (3 учень)
Сульфатна  кислота знаходиться за межами З емлі в верхніх шарах атмосфери Венери. Вона утворюється в результаті фотохімічних реакцій діоксиду сірки і води, які утворюють краплі 80-85% кислоти. У більш глибоких шарах, кислота розпадається через високі температури знову на діоксид сірки, і воду, які піднімаючись догори, знову можуть утворювати сірчану кислоту. Інфрачервоні спектри, які були отримані апаратом Галілео, показують різні ступені поглинань на супутнику Юпітера, які були віднесені до одного або кількох видів гідратів сульфатної кислоти.
















2. Склад та фізичні властивості  сульфатної кислоти
·        рідина;
·        безбарвна;
·        масляниста;
·        надзвичайно гігроскопічна;
·        змішується з водою в будь-яких співвідношеннях;
·        нелетка;
·        їдка речовина;
·        М (H2SO4) = 98 г \ моль.

Викладач  акцентує увагу учнів на те, що концентрована сульфатна кислота є їдкою речовиною, тому працювати з нею необхідно надзвичайно обережно. Учні повторюють правила техніки безпеки, яких слід дотримуватись під час роботи з їдкими речовинами (кислотами) та правило розчинення сульфатної кислоти у воді.
Демонстрація викладача. Звертається увага на професійно спрямований матеріал

3. Хімічні властивості сульфатної кислоти:
1) Дисоціація у водних розчинах:
Викладач  звертає увагу на той факт, що сульфатна кислота належить до сильних електролітів, тому піддається процесу дисоціації, а оскільки це – двохосновна кислота, то вона здатна дисоціювати ступінчасто.
Рівніння ступінчастої дисоціації кислоти учні записують самостійно:
                        H2SO4 à H+ +HSO4-
                                     HSO4- à H+ + SO42-
Також пригадуємо, що сульфатна кислота здатна змінювати колір індикаторів (метилоранж, лакмус набувають рожевого кольору). Демонстрація викладача

2) Взаємодія кислоти з металами. Демонстрація викладача
                                                            Mg + H2SO4 à
Взаємодія концентрованої H2SO4 з металами:
   Викладач розповідає учням про те, що концентрована H2SO4 за своїми властивостями відрізняється від розбавленої. А саме: вона здатна взаємодіяти і з малоактивними металами ( міддю, сріблом, ртуттю та ін). Це пояснюється тим, що концентрована кислота – сильний окисник. Акцентую увагу на тому, що під час взаємодії кислоти з  металами водень не виділяється, а утворюється вода. При цьому кислота діє як окисник і відновлюється до сірчистого газу (SO2), сірки (S) або сірководню(H2S),(в даному випадку відновлюється атом Сульфуру).     Малоактивні метали відновлюють кислоту до SO2, а дуже активні – до H2S.
      Наприклад:
            Cu +2H2SO4 à CuSO4 + SO2 +2H2O
                  Cu0 – 2e à Cu+2       відновник
                            S+6 + 2e à S+4           окисник

3) Взаємодія з основними оксидами:
                             Na2O + H2SO4 à
                                                 CuO + H2SO4 à
                              Al2O3 + H2SO4 à
4) Взаємодія з основами:
                              KOH + H2SO4 à
                              Mg(OH)2 + H2SO4 à
                              Al(OH)3 + H2SO4 à
 5) Взаємодія з деякими солями. Якісна реакція на сульфат-йони
                               CaCO3 + H2SO4 à
                               K2S + H2SO4 à
                               Na2SiO3 + H2SO4 à
4. Застосування сульфатної кислоти та сульфатів
  Речовина Куртуа
Якось, зачиняючи аптеку, аптекар Куртуа вирішив вигнати кішку на вулицю. Перелякана кішка стрибнула з полиці й перекинула склянку з концентрованою сульфатною кислотою. Склянка впала, розбилася, кислота пролилася на попіл із  водоростей. Здивований аптекар відразу побачив фіолетовий дим.
Так випадково було відкрито нову речовину — йод («йодос» перекладається як фіолетовий).
                
  Застосування сульфатної кислоти H2SO4:
·        Добування мінеральних добрив.
·        Добування інших кислот ( HCl, HF, H3PO4, CH3COOH та ін.).
·        Очищення нафтопродуктів.
·         Металургія;
·        Виробництво вибухових речовин;
·        Виробництво штучного волокна, барвників, пластмас;
·         Зарядження акумуляторів;

V. Первинне засвоєння  знань
 Самостійна робота на картках (із взаємоперевіркою)
  (відповідь «+» або «-» )
1.       Розчин сульфатної кислоти є слабким електролітом.
2.       При розчиненні концентрованої H2SO4 кислоту приливають до води.
3.       Розведена H2SOне взаємодіє з міддю.
4.       Розведена H2SO4 змінює забарвлення лакмусу на червоний.
5.       Якісним реактивом на сульфат-йон є солі Барію.
6.        Внаслідок взаємодії конц. H2SO4 із сріблом одним із продуктів є SO3.
7.       При взаємодії розведеної  H2SO4  з металами ніколи не виділяється водень.
8. При розчиненні концентрованої H2SO4 відбувається сильне         розігрівання розчину.
9. Концентрована H2SO4 обвуглює органічні  речовини.
10. Сульфатна кислота застосовується у багатьох галузях с/г та промисловості
11. Сульфатна кислота не взаємодіє з основами
12. Сульфатна кислота взаємодіє з кислотними оксидами.
Ключ до розв`язку
1   2    3    4    5    6    7    8    9    10    11  12
-    +    +   +    +    -      -   +     +     +      -    -
VІ. Підсумок уроку

 VІІ. Домашнє завдання
1.     Вивчити §9
2.     Виконати завдання №82 ст70.


Література

1.           Попель П. П., Крикля Л.С. Підручник Хімія 10 клас. Київ Видавничий центр «Академія»,2010. -206с.
2.           Слободяник М.С., Гордієнко О.В., Корнілов М.Ю., Павленко В.О.,
3.           Пономарьова В.В. Посібник для старшокласників, вчителів, абітурієнтів.
4.           Київ «Либідь», 2003. – 347с.
5.           Березан О. Збірник задач з хімії. Тернопіль « Підручники і посібники», 2004.–
       318с.
6.   Хомченко Т.П. Посібник з хімії. Київ « Вища школа», 1979. – 415с.
7.      Ярошенко О.Г., Новицька В.І. Завдання і вправи з хімії. Київ «Станіца», 2000. – 228с.





План-конспект уроку на тему:
«Попередження забруднення довкілля під час використання органічних речовин у побуті»

 «Кожен відповідає за ту шкоду,
яку він чинить
не лише своїми діями, а й
своєю недбалістю
чи необачністю»
(Громадянський кодекс  Франції)
Мета:
Навчальна:
-         З’ясувати позитивний та негативний вплив побутових речовин на організм людини, стан навколишнього середовища;
-         Ознайомити учнів з екологічними проблемами, пов’язаними з використанням органічних речовин у побуті;
-         Визначити шляхи попередження забруднення довкілля під час використання органічних речовин у побуті.
-         Показати важливість хімії як науки у вирішенні актуальних екологічних проблем.
Розвиваюча:
-         Удосконалювати навички роботи з різними джерелами інформації (періодичні видання, наукова література, мережа Internet, бесіди з фахівцями);
-         Розвивати вміння створювати особисті проекти, упроваджувати та захищати дослідницькі розробки;
-         Формувати соціальні компетентності (аналізувати результати спостережень, толерантно доводити свою точку зору, формувати активність у прийнятті рішень);
-         Формувати комунікативні компетентності (повагу до думки товаришів, спілкуватись в групах).
Виховна:
-       Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, почуття відповідальності за діяльність людства;
-       Виховувати свідоме та  дбайливе  ставлення до власного здоров’я, свідомого розуміння зв’язку між екологією довкілля, здоров’ям людини і застосуванням побутових хімікатів.
Методична мета: використання проектного навчання
Тип уроку:   урок узагальнення і систематизація знань
Вид урокуурок-конференція
Обладнання й матеріали: набір мультимедійної техніки, набір презентацій груп, роздатковий матеріал (таблиці, тестові завдання), додатки, практичні рекомендації від груп.
Хід уроку
        I.          Організаційний момент
 Привітання з групою. Визначення настрою учнів (барометр настрою)
-       З яким настроєм ви завітали на урок? (учні піднімають угору паперові кружечки: червоний означає страх, жовтий - байдужість, зелений - радість).
-       Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (учні піднімають догори паперові фігурки: трикутник - «хочу отримати нові знання», квадрат-«хочу поділитись знаннями, інформацією», кружечок- «чекаю кінця уроку»).
     II.          Мотивація навчальної діяльності
використання побутових хімікатів.
 III.           Актуалізація опорних знань
Завдання «Закінчити речення»: Відеоролик про шкоду побутових хімікатів
Слово викладача
      Довкілля, в якому ми живемо, забруднюється, зазнає руйнувань. Чому виникла така проблема? Як їй запобігти? Сьогодні ми будемо обговорювати ці питання й намагатися знайти шляхи попередження забруднення довкілля під час використання  органічних речовин у побуті. Для успішного розв’язання проблеми попередження забруднення довкілля необхідно навчитися розуміти передумови, передбачати наслідки, тобто вміти проектувати певні події та їх результати. Учні нашої групи поділились на групи «Архівного відділу», «Споживачів», «Дослідників» та «Технологів».  Ви збирали інформацію, добираючи епіграфи, проводили дослідження, робили висновки, презентації. Кожна група отримала окреме завдання. Під час сьогоднішнього уроку нам потрібно узагальнити зібрану інформацію, а наприкінці заняття ви отримаєте підготовлені групами запропоновані шляхи розв’язання проблеми забруднення довкілля під час використання органічних речовин в побуті Багато екологічних проблем, які пов’язані з використанням органічних речовин, ми розглядали на попередніх уроках. На нашій конференції, яка має тему «Попередження забруднення довкілля під час використання органічних речовин у побуті» ми повинні вирішити такі завдання (завдання уроку). Але спочатку нам потрібно згадати особливості
1.  Синтетичні органічні речовини широко використовуються у … (побуті).
2.  Товари побутової хімії вражають … (різноманіттям).
3.  Класифікаційною ознакою товарів побутової хімії є … (призначення).
4.  Ми викидаємо сміття та різні відходи, які потім вивозяться на … (звалище).
5.  Перше місце за сумарним обсягом викидів шкідливих речовин в атмосферу займає…(нафто- і газопереробка).
6.  Синтетичний миючий засіб, на відміну від мила, більше…. (утворює піни).
7.  Надходження в середовище шкідливих речовин, які призводять до порушення функціонування екологічних систем, називають….(забрудненням).
8.   

 IV.          Узагальнення та систематизація знань.
   Організація засідання наукової конференції здійснюється викладачем. Групи учнів по черзі представляють свої напрацювання (інформацію, дослідження, рекомендації для спільного рішення). Кожна група учнів презентує результати роботи самостійно. Після виступу кожної команди учні задають питання, роблять зауваження, доповнення. На рейтингових листках оцінюють захист проектів. Під час виступу однієї з груп учні активно слухають, виконуючи певні завдання.
План (записується в зошит)
1.   Історія застосування побутових хімічних речовин
2.   Використання побутових хімікатів
3.   Побутові відходи – джерело екологічної небезпеки
4.   Дослідження наявності отруйних речовин
Завдання для учнів:
У зошиті записати цікаві для себе факти використання різних природних речовин ( викладач вибірково опитує учнів).
1.Група «Архівний відділ»
 «Ми настільки радикально
змінили наше середовище,
 тепер для того, щоб існувати в ньому,
ми повинні змінити себе»
Н. Вінер
Учень 1
    На сьогоднішній день занепокоєння викликає те, що Земля забруднюється набагато більше, ніж це було в минулому. Із давніх часів люди турбувалися про свій побут, житло, одяг, посуд і навіть прикраси. Стародавні греки, римляни та єгиптяни високо цінували гігієнічні властивості води. У продовж 7-10 тисячоліть, починаючи з неоліту, використовували в побуті природні речовини: жири, віск, смоли, бальзами, ефірні масла, природні барвники. Скіфські жінки натирали тіло пастою із води, ладану і витяжки кедра чи кипарису. Як розчинник використовували оливкову олію на Сході. Стародавні римляни натирали стелю стіни м’ятою задля приємного запаху. Із коренів куркули полінезійці добували жовту фарбу, якою розфарбовували тіло. Для того, щоб уникнути  інфекційних хвороб, спалювали кедрову стружку. Смолою і бджолиним воском змащували човни і кораблі. Уже в XV столітті до нашої ери єгиптяни застосовували тваринний та борошняний клей. Римські ремісники використовували пташині яйця як клеючу речовину. Ще в давнину навчились обробляти шкіру, використовуючи дубильні  речовини рослинного походження. Люди відбілювали тканину, за допомогою  сонячних променів, сечу тварин використовували для прання.  В кінці 6 ст. до. н.е.  філіппінці навчилися варити з тваринного жиру і деревного попелу  мило, брали корені або плоди рослин. Наші предки широко використовували лаки та фарби, свинцеві білила. Лише наприкінці 19 ст. стали відомі синтетичні миючі засоби та інші товари побутової хімії, яка розквітла в 2 половині 20 ст. і розвивається сьогодні.

Викладач:  Який можемо висновок зробити про застосування побутових хімічних речовин в історичному розвитку людства? (раніше використовувалися натуральні природні речовини, а зараз здебільшого синтетичні, які забруднюють довкілля).
Про це говориться у гуморесці  Павла Глазового «Годі спати на соломі»

Учень 2 Гумореска «Годі спати на соломі».
Творить хімія нам речі,
Що і в снах не снилися.
Ось приміром як матраци
В нас колись робилися?
Технологія в цім ділі
Всім була відомою:
Набивали їх травою,
Стружкою, соломою.
Весь цей мотлох пінопластом
Нині називається,
Що не треться і не мнеться,
І не обсипається.

Викладач: А чи шкідлива сьогодні побутова хімія для здоров’я людини і довкілля? (думки учнів)
При руйнуванні 1 грама синтетичної набивки виділяється 50-60 мг шкідливих речовин.
Усі відкриття завжди базуються на відомих фактах. Тому дякуємо працівникам архіву за збереження й відтворення інформації і надаємо слово споживачам.
Завдання учням:
 У зошити записати  визначення «екосимвол».
2. Група «Споживачі»
 «Широко простягає хімія
руки свої у справи людські…»
М.В.Ломоносов
1 учень.  Великим пророком був Михайло Васильович Ломоносов, сказавши ці слова ще у 1751 році. Продукти хімії та хімічні процеси використовуються всюди. Побутова хімія займає важливе місце у нашому житті – миття посуду і підлоги, прання і прибирання квартири, догляд за тілом та одягом, взуттям, освіжувачі повітря. З екрану телевізора, в магазинах, при спілкуванні зі знайомими часто чуємо, який засіб краще справляється з брудом, і який краще купувати. Проте дуже мало чуємо інформації про склад побутової хімії, якість цих засобів, не знаємо як впливає на наше здоров’я та довкілля. Чи читали ви коли - небудь  на будь - якій упаковці інформацію про те, що якщо у вас збільшився рівень глюкози в крові, починаються проблеми з легенями, риніт, нервові зриви, - це наслідок застосування прального порошку тієї чи іншої марки? І не прочитаєте. Тому що, якби набрали чинності нові стандарти на синтетичні речовини побуту, то 95% продукції побутової хімії, які випускаються та реалізуються в Україні, були б заборонені. При проведенні лабораторного досліду ми розглядали етикетки до харчових та промислових продуктів і зробили висновок, що всі продукти містять отруйні шкідливі речовини для здоров’я людини та навколишнього середовища.
 (демонстрація фрагменту відеофільму)
2 учень: 
Отже, побутова сфера, в якій людина проводить більшу частину життя, насичена побутовими хімічними речовинами. Повний облік та оцінювання якості хімікатів ніколи не проводились. Щороку до торгівлі надходять одна-дві тисячі нових назв хімікатів, більшість яких не проходять попередньої апробації й не отримують оцінки можливого впливу на довкілля. Внаслідок недостатньої інформації населення про токсичні речовини, відсутність відповідного маркування, нерідко спостерігається порушення гігієнічних та екологічних вимог під час їх використання на виробництві та в побуті, що призводить до гострих та хронічних отруєнь, забруднення довкілля. Запобігання забруднення довкілля під час використання органічних речовин у побуті - обов’язок кожного свідомого громадянина. Ми, як майбутні електромонтери  і споживачі електроенергії повинні особливо дбати про енергозбереження, раціональне використання електричних пристроїв, від чого в свою чергу залежить наше здоров`я та стан довкілля. Ми пропонуємо  вам слайд-шоу.
3 учень:
Свідомі споживачі надають перевагу товарам, які безпечні для будинку, здоров’я і довкілля. На упаковці таких товарів є екомаркування, яке допомагає ідентифікувати побутові хімікати, оцінки їхньої безпечності для здоров’я людини та довкілля. Побутові хімікати класифікують відповідно до їхніх фізико-хімічних властивостей, токсичності і впливу на довкілля. Етикетка має містити назву товару, відомості по його склад, інструкцію щодо безпечного використання, застережний знак і його словесну інтерпретацію, відомості по виробника. Свідомий споживач зобов’язаний взяти до уваги інформацію на етикетці та неухильно виконувати інструкцію з безпечного використання товару, аби мінімізувати ризик пов’язані з цим.
Екосимвол - це графічний символ, який зазвичай наносять на етикетку, рекламу  або упаковку продукту як спеціальну інформацію для споживача. Екологічне маркування набуває все більше значущості в контексті міжнародної торгівлі
 (пропонується реклама продукту)
4 учень.
Опрацювавши інформацію про шкідливість товарів побутової хімії на довкілля, ми пропонуємо пропозиції для споживачів.
1.  Купуючи хімікати, звертайте увагу на екологічне маркування.
2.  Економно витрачайте хімікати не тільки з причини необхідності заощаджування коштів, а й з погляду запобігання надмірного їх нагромадження у житловому приміщенні та шкідливого впливу на членів сім`ї.
3.  Не тримайте вдома велику кількість хімікатів на всяк випадок.
4.  Під час використання товарів у своїй квартирі захищайте органи дихання, руки.
5.  Усе, що перете, миєте, чистите, використовуючи засоби побутової хімії, ополіскуйте достатньою кількістю проточної води.
6.  Не зливайте залишки хімікатів на землю, не скидайте посуд з залишками хімікатів на купи сміття.
7.  Застосовуйте натуральні речовини в оселі.
8.  Використовуйте в побуті екологічно безпечні замінники
(таблиця 1) (коментування таблиці)

Викладач:
Ми, як споживачі, повинні перейматися проблемами утилізації побутових відходів, яку розкриють нам спеціалісти-технологи.
Завдання учням:
Переписати в зошит час розкладу різного сміття у грунті.
3. Група «Технологи»
 «Людина створює
навколишнє середовище за
своїм образом та подобою»
Є. Реклю
1 учень:
Зараз спостерігається, що чим більше «цивілізованою» стає країна, тим більше ресурсів вона споживає і тим більше відходів починає виробляти.
Відходи – це будь - які речовини, матеріали і предмети, що створюються  у процесі людської життєдіяльності і не мають подальшого використання та яких їх власник позбувається або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Щодня родина з 3-4 чоловік утворює та викидає у середньому відро твердих побутових відходів, які вносять вагомий внесок у забруднення навколишнього середовища. Це найбільша за обсягом накопичення група відходів споживання, відрізняється від всіх інших груп відходів за своїм походженням та складом. Ми поставили завдання порахувати, скільки саме сміття викидають за 5 днів сім’ї учнів нашого ліцею (таблиця 2). Ось результат.
Побутові відходи є джерелом суттєвої екологічної небезпеки та соціальної напруги. Вони містять велику кількість органічних речовин, які розкладаються та виділяють гнильні запахи. При висиханні продукти неповного розкладу утворюють насичений забруднювачами та мікроорганізмами пил. В результаті утворюється інтенсивне  забруднення повітря, грунту, поверхневих та підземних вод. Розповсюджувачами патогенних мікроорганізмів являються мухи, пацюки,  птахи, бездомні собаки та кішки. 
2 учень:
В Україні щорічно утворюється  більше 35 мільйонів тонн твердих побутових відходів, що на 20-40% складається з паперу, 30-40% полімерних матеріалів, 4-5% текстилю, 2-5% металобрухту, 2-3% деревини, 1-5 % харчових та інших відходів.
Час розкладу сміття в грунті:
Папір - 3 місяці.
Шкірка від фруктів- 6 місяців.
Газета – 1 рік.
Фільтр цигарок – 2 роки.
Консервна банка – від 10 до 100 років.
Пластик – 100-1000 років.
Скло – 4000 років.
3 учень
За даними мережі Інтернет протягом листопада 2011 року – січня 2012 року в Івано-Франківській області організацією «Молода просвіта» було реалізовано проект, мета якого - донести до мешканців України розуміння того, що завдяки раціональному використанню поліетиленових пакетів можна покращити екологічний стан довкілля. У зв’язку з нераціонально надмірним використанням поліетиленових пакетів значно забруднюється природа. Для цього було проведено  такі заходи:
-       Виготовлено та розміщено в торгових точках, інформаційних стендах  плакати із закликом споживачів використовувати паперові пакети.
-       Замінено у супермаркетах поліетиленові пакети на паперові. (слайд)
-       Відбувся показ документального фільму  про забруднення навколишнього середовища на електронному екрані на центральній площі.
-       Волонтерами проведено збір поліетиленового та іншого сміття на берегах річок.
Давайте організуємо проведення таких заходів  і в нашому селищі.
4 учень:
Опрацювавши представлений матеріал, ми пропонуємо такі заходи попередження забруднення довкілля  при використанні побутових відходів.
1.  Здавайте на вторинну переробку все, що можете здати там, де ви живете.
2.  Використовуйте папір та речі, зроблені з відходів.
3.  Ремонтуйте і продовжуйте використовувати старі речі замість купування нових.
4.  Намагайтесь не використовувати посуд одноразового призначення.
5.  Не спалюйте тверді побутові відходи, особливо різні пластмаси.
Викладач: 
Науковці - технологи тісно співпрацюють з науковцями - дослідниками. Запрошуємо до слова представників дослідницької лабораторії.
Завдання учням:
З`ясувати  з почутого і запам’ятати найбільш поширену отруйну речовину.
4. Група  «Дослідники»
 «Один дослід
 я ставлю  вище, ніж тисячі
 думок, породжених тільки уявою»
М.В.Ломоносов
Учень 1
Використовуючи товари побутової хімії, ми повинні знати, які шкідливі речовини потрапляють до організму людини. Вони призводять до таких захворювань (на думку лікарів):
-       Депресія;
-       Порушення зору;
-       Захворювання шлунково-кишечного тракту;
-       Гіпертонія;
-       Проблеми зі шкірою;
-       Онкологічні захворювання.
Найбільш отруйні речовини – це нафтові дистиляти, фенол, крезол, нітробензен, формальдегід і т.д. Тирсоплити, з яких виготовляють меблі, просочені фенол - формальдегідними смолами. Внаслідок поступового розкладання цих смол випари фенолу і формальдегіду потрапляють у помешкання й зумовлюють хронічні отруєння людей.
Фенол та похідні фенолу – надзвичайно отруйні речовини. Вони містяться у кремах для обличчя, мазі «Фукорцин», спрею «Оресепт», пігулках «Парацетамол». 
    Учень 2
Щоб довести наявність певної кількості фенолу у поширених пігулках «Парацетамол», ми провели дослід. Для цього нам знадобилося оцет, пігулка «Парацетамолу», склянка.
Ржавий цвях ми опустили у склянку, додали оцту і залишили на декілька днів. Зявилося руде забарвлення, в розчині з’явились йони «Fe3+». Тепер додамо подрібнену пігулку «Парацетамолу». Спостерігаємо посиніння розчину. Відбулась якісна реакція  на фенол. Отже, в пігулках міститься отруйний фенол.
    Учень 3
Мазь та спрей для вбивання мікроорганізмів звичайно мають лікувальні властивості, але ми не повинні забувати про денатурацію білків живих організмів, в тому числі  й наших.
Проведемо дослід, який доводить дезинфікувальні властивості фенолу та етанолу.
У 2 пробірки наллємо порівну розчину білка об’ємом 1-2 мл кожна. У 1 пробірку ми додамо стільки само насиченого водного розчину фенолу, у 2 пробірку – дрібку кристалічного натрій хлориду (кухонна сіль) і етанол об’ємом 2 мл. В обох пробірках ми бачимо в наслідок денатурації білка випадання осаду. Так денатурують і білки нашого організму.
    Учень 4
Досліджуючи наявність шкідливих речових  для здоров’я  та довкілля в побутових хімікатах, ми пропонуємо основні шляхи вирішення цієї проблеми:
1.  Не допускайте потрапляння фенолу в навколишнє середовище .
2.  При роботі з хімічними речовинами дотримуйтесь правил поводження з ними, що записані в інструкції.
3.  Вирощуйте кімнатні рослини, які здатні протягом 24 год поглинати до 87% забруднень бензену, трихлоретану, формальдегіду.
4.  Застосовуйте природні замінники основних синтетичних  лікувальних засобів.
Викладач:
Дякуємо групам за підготовлену інформацію, дослідження та рекомендації щодо попередження забруднення довкілля при використанні органічних речовин у побуті. Ми маємо результат – напрацьовані матеріали зібрані як рекомендації для вас.
Проведення екологічного ерудиціону (учням роздаються картки з текстами)  «Що ми викидаємо, або золоті розсипи смітників»
1.  Більшу частину сміття, що забруднює Землю, складає:
                А) Пластмаса;
                Б) Скло;
                В) Метал;
2.  Світовим рекордсменом побутових відходів є мешканці:
                 А) Москви;
                 Б) Лондона;
                 В) Нью – Йорка ;
3.  Яка галузь промисловості Франції вважається найбільш розвиненою:
                 А) Виробництво пакувальних матеріалів;
                 Б) Виробництво автомобілів;
                 В) Переробка сміття;
4.  Перед тим, як почати утилізацію сміття, необхідно:
       А) Розсортувати відходи;
                 Б) Подрібнити;
                 В) Зібрати в одному місці.
5.  Найбільш екологічно «брудна» добавка до стічних вод:
                 А) Побутове сміття;
                 Б) Мінеральні добрива;
                 В) Фенол;
6.  Яку країну називають «ящиком сміття» в Європі:
                     А) Росію;
                     Б) Британію;
                     В) Польщу;
7.  Гарбологія – це …
            А) Наука про будинок;
            Б) Наука про грунти;
            В) Сміттєведення;
8.  Склянка з пластмаси, яка викинута в лісі, пролежить без змін:
            А) 10 років;
            Б) 50 років;
            В) 100 і більше років.
9.  Викинутий папір «з’їдять» невидимки - мікроби за:
                  А) 1-2 роки;
             Б) 5-8 років;
             В) 20 та більше років;
10.                     Якому матеріалу ви б віддали перевагу при будівництві стіни власного будинку:
             А)Деревина;
             Б) Червона цегла;
             В) Синтетична цегла;
             Г) Бетон;
             Д) Будівельні блоки з пінобетону;

V. Підведення підсумків, оцінювання
    Повернення до епіграфу уроку.
    Мені дуже хочеться вірити, що після сьогоднішнього уроку ви зрозумієте, що кожен з нас відповідає за ту шкоду, яку він чинить не лише своїми діями, а й своєю недбалістю. Ми будемо уважні до природи, не будемо шкодити їй. Пам’ятаймо, що
    Земля – не рабиня наша, а мати,
    Сонце – не вітчим наш, а батько,
    Ліси – наші брати, ріки – сестри,
    Дощі, вітри, мусять бути добрими гостями,
    А ми на своїй планеті – не тимчасові мешканці, а мудрі господарі.
    Ми маємо таке навколишнє середовище, на яке заслуговуємо. Я хочу побажати всім нам замислитися над забрудненням довкілля внаслідок діяльності людини й бути гідними, розумними споживачами побутової хімії,
щоб наші  очікування стали реальністю.

VI. Домашнє завдання.
1.  Заповнити таблицю:
п/п
Назва хімікату
Витрачаються протягом часу
Екологічне маркування
Місце потрапляння упаковок та залишків
1
Мило



2
Шампунь



3
СМЗ



4




2.  Учням (з достатнім та високим рівнем пізнавальної діяльності) написати міні – твір «Земля – наша спільна домівка»

Додаток

Кількість сміття, яку викидає сім’я за 5 днів
День експерименту
Маса сміття

1
1,3 кг


6,5 кг
2
1,4 кг
3
1,1 кг
4
1,5 кг
5
1,2 кг


Кількість сміття, яку викидають за 5 днів сім’ї ліцеїстів
Кількість учнів ліцею
Маса сміття на одного учня, кг
Загальна маса сміття, кг

385


6,5 кг

2 502,5 кг

 ДОДАТОК

Таблиця 1.  Екологічно безпечні замінники

Назва замінника
Застосування

Недоліки
Харчова сода
(NaHCO3)
Засіб для миття посуду, виведення плям, полірування різних поверхностей, коштовностей, очищення забруднених килимів, помякшення води.

Абразивні часточки дряпають поверхню
Лимонний сік
Видалення плям іржі з посуду, полірування столового срібла, миття скла, видалення плям з алюмінію, одягу й порцеляни. Відбілювання під дією сонячного світла.


______
Лимонна кислота
Видалення накипу у електрочайниках та пральних машинах

______
Оцет
Видалення воскових плям, дезінфекція, безпечний компонент рідини для миття скла
Концентрована (льодова) оцтова кислота – сильний подразнював слизових оболонок і може викликати подразнення і опік, потрапивши на шкіру
Натуральні природні олії та есенції
Освіження повітря у приміщеннях

_______
Бура
Бура перешкоджає утворюванню борошнистої роси й цвілі, поліпшує мийні якості мила, видаляє плями, а якщо її змішати із цукром, то можна боротися з тарганами.


_______
Майцена
Може використовуватися для чищення вікон, полірування меблів, чищення килимів.

_______
Господарське мило
Очищує, видаляє бактерії, миє.

_______
Соняшникова олія
При змішуванні з етиловим спиртом видаляє білі плями, що залишають на полірованій поверхні гарячі чашки з чаєм

_______
Масло
Виводить чорнильні плями.
Після використання негайно видалити пляму від самого масла за допомогою теплої води та звичайного мила.



Немає коментарів:

Дописати коментар